9 jul. 2010

Un pueblo esculpido en su fracaso como pueblo


[...] Hubo entonces un corte brusco en nuestra continuidad crecedora; el empuje de la tradición propia es sustituido por remedos forasteros, nos provincializamos, se crea en la gente culta y en las minorías dirigentes una mentalidad de sucursal.

No era fácil remediar ese bache, ni se hizo gran cosa para ello. La consecuencia es una especie de complejo de frustración, de complejo de inferioridad, como se quiera, que pesa sobre los valencianos y les impide moverse con seguridad y energía. O bien nos muerde el recelo, o bien nos entregamos a la sumisión: una y otra actitud enconan todavía más nuestra deficiencia. En el fondo, conservamos siempre una oscura convicción de ser menos –ser o valer– que los demás. Los recelos sospechan que el país es víctima de una terrible confabulación de desdenes, y reacciona gritando la superioridad rotunda de cualquier cosa que huela a vernáculo. Los sumisos optan por pasarse con armas y bagajes al lado de los oropeles imperiales y pseudo-cosmopolitas. Y lo paradójico del caso es que, siendo el País Valenciano una región de notoria consistencia económica, de seria robustez material, sus pobladores padezcan un triste y crónico apocamiento, sean gente cohibida y suspicaz. Como regla general, esto es innegable.

El fenómeno que acabo de señalar presenta alguna otra implicación. Dije que fueron los círculos cultos y la aristocracia los primeros en desertar y unirse a los modos y a los mitos exóticos. Esta defección equivalía a abandonar los restos morales –y casi mortales– del patrimonio nativo, del espíritu local, en manos del vulgo. Y el vulgo, como es de prever, sólo retuvo lo vulgar. Hay bastantes valencianos que comparten la idea de que lo valenciano es una categoría rústica, plebeya y desairada; son legión los extranjeros que opinan lo mismo. La generosa fuerza que entre nosotros tiene el elemento popular y rural parece confirmar tales aprensiones, al asegurarse como dominante y expansiva.

Esta circunstancia no hace sino exasperar los complejos referidos. El indígena finolis o libresco se aparta con despego del populacho castizo, y éste, sin directriz ni contrapeso, se cuece en su propia salsa. Para la mayoría de mis paisanos, el país queda cifrado en media docena de hechos folklóricos –unos festejos, un condumio, una manera de humor, unas habilidades de artificio–, frente a los cuales adoptan jactanciosas admiraciones o repulsa a rajatabla. Pero el meollo de la cuestión, los valores esenciales, se le escapan. A veces, los forasteros han creído adivinar nuestro fallo íntimo y nos han dado su dictamen: “Sois un pueblo femenino”; “sois un pueblo vencido”. Quizá tenemos algo de la pasividad abierta de la mujer; quizá estamos acostumbrados, demasiado acostumbrados a nuestro lugar subalterno, con una pizca de resentimiento y una buena dosis de resignación. Lo cierto es que vivimos sin ánimo y sin armazón, un poco desmoronados, apenas sabiéndonos pueblo entre los otros pueblos...

Pero somos un pueblo: un pueblo esculpido en su irreductible singularidad por los siglos, por la tierra, incluso por su mismo fracaso como tal pueblo. [...]

L’anterior text l’he extret d’un llibre que comprí fa uns mesos en una llibreria de vell, i que ara he pogut escomençar a llegir (els subrallats de les frases que trobe més interessants són meus).

El llibre fon escrit fa uns cinquanta anys, i no és massa conegut fòra dels àmbits més llibrescs, ni li conec reimpressions posteriors. Pero és ben interessant, per qüestions diverses que, si sorgixen, anirem comentant.

De moment m’agradaria això: que digau fins a quin punt esteu d’acort en el text; que expresseu en quines afirmacions coincidiu i en quines no, i també... per qué creeu que han canviat tan poc les coses en tant de temps (o pel contrari, en qué creeu que sí que han canviat).


3 comentarios:

Billy dijo...

Estic d'acort en que les classes altes en la seua majoria van ser les primeres en perdre valencianitat i estic tambe d'acort, per que ho vixcut, que parlar valencia, inclús mantindre i viure tradicions valencianes era de "paletos" ho aixina era vist per una part dels valencians.
Pero tambe crec que eixos que tenien eixa visio en la seua majoria no eren valencians si no immigrants de atres parts de Espanya o fills de estos. Tambe es de veres que fa 50 anys hi havia prou diferencia entre el mom rural valencia i el cap i casal. El text per estar escrit fa 50 anys es prou realista a hui en dia tambe, lo que demostra que la valencianitat no s'ha pogut eliminar del tot, quedant reduïda als pobles i a les festes com diu el text, aixo no lleva tampoc que els valencians a pesar de tot sigam identificant-nos com a poble diferent, algo que ya ha quedat en mosatros com una consciencia de que som pero que desconeixem totalment de on venim i sobre tot on anem o que volem ser. Els nostres arrels son pràcticament desconeguts per a la majoria del nostre poble.
Yo soc conscient que com la majoria de les coses de este mon tot depen de una bona formacio i no podem tindre un poble si no tenim persones formades en eixe sentiment.

Les coses no han canviat molt.

Masclet dijo...

Qué tal BILLY. Sí, crec que dona prou en el clau, i les coses no han canviat massa.

Els valencians que creuen que ser valencià es reduïx a mija dotzena de fets folclòrics, i la posició ambivalent i sense matisos davant estos fets (o be "jactanciosa admiración", buida de contingut i totalment inoperant; o be pretenciosa i antivalenciana "repulsa a rajatabla") son encara legió. Provablement, com tu be dius, a causa de la corrent despersonalisadora de les grans ciutats i una immigració castellanoparlant que no s'ha acabat d'integrar a la cultura valenciana.

Lo curiós del cas és que l'autor d'este text, al meu entendre, no es va poder sostraure a les seues mateixes classificacions (o els seus seguidors no li deixaren). En lloc de treballar per a la recuperació d'eixa consciència plena de poble o nació dels valencians, acabaria també, en la seua evolució posterior, fomentant una nova categoria, inexistent fins ad aquell moment, de mentalidad de sucursal, de pasarse con armas y bagajes al lado de los oropeles pseudo-cosmopolitas, de indígenas librescos que se apartan del populacho castizo... que no era precisament la castellana-espanyola. No sé si saps per a ón vaig.

Estic donant unes quantes pistes sobre l'autor, pero no vaig a dir encara quí és, a vore si opina algú més (cóm se noten les vacacions ya...)

Robert dijo...

És una forma clara de voler explicar el meninfotisme d'este poble. Tant és aixina que inclús els valencianistes hem de demanar perdó per existir.

Estic d'acort en el plantejament general del text, és més, a mi se me lleven constantment les ganes de fer res. Com me va dir una volta un companyó de valencianisme "ningú t'ha demanat que faces res", i aixina és. És completament més productiu dedicar-se a u mateix, a viure la vida, a no preocupar-se per valencianismes.

Pero per atra part és també una cosa que no es pot controlar, deu de ser innat, o com diu el text, és "el propi fracàs com a poble" lo que nos fa continuar com si res.

Els valencians som actualment una merda de poble en un passat prou gloriós, vivim del passat sent esclaus en el present i sense preocupar-nos si desapareixem en el futur. No importa, és com una cosa assumida. Tal volta siga el nostre destí, tal volta el meninfotisme siga genètic o ambiental. A saber.