Veles e vents han mos desigs complir,ffahent camins duptosos per la mar.Mestre y Ponent contra d’ells veig armar;Xaloch, Levant los deuen subvenirab lurs amichs lo Grech e lo Migjorn,ffent humils prechs al vent Tremuntanalqu·en son bufar los sia parciale que tots cinch complesquen mon retorn.Ausiàs March, segle XV
Fa poc aní a visitar la popular
exposició temporal de les obres de Sorolla en el Centre Cultural Bancaixa de
Valéncia. A l’eixir, com fea frescoreta i purnejava, decidírem
anar a fer-nos uns cafenets en un bar de la zona.
L’aspecte de la seua decoració denotava una solera autòctona confortant,
en estos temps de Starbucks i bars de disseny asèptic i importat. Pero hi havia dos elements
en la paret de darrere de la barra que em cridaren especialment l’atenció.
Per una banda, una rajoleta
marcant el famós “Hasta aquí llegó la riada”: el nivell que alcançaren
les aigües dins de l’establiment en la gran inundació de 1957 (acotació
perfectament verosímil, perque la cafeteria es troba rant a l’antiga “Rambla
de Predicadors”: el braç sec del riu Túria que reapareix en cada riuâ)
I al seu costat, un conjunt
de quatre taulellets emmarcats, en els que es representava una rosa dels
vents molt peculiar. Peculiar perque, junt als huit vents habituals i
conegudíssims entre els valencians (llevant, ponent, mestral, xaloc...) se
li n’afegien uns atres huit que ocupaven les direccions intermiges entre
les principals, en denominacions també valencianíssimes, pero que (llevant del
“garbí”, i en una direcció distinta a la representada en el taulellet) yo no
havia sentit en tota ma vida...
La sorpresa em mogué a
traure-li una foto en el mòvil quan el cambrer no mirava. Ara m’arrepenedixc de
no haver-li demanat permís directament, perque en les presses l’image ixqué
fosca i desenfocada. Mala sort.
Pero més tart, indagant i
preguntant a algunes persones, he pogut confirmar que eixes peculiars
denominacions, que intentí retindre en la memòria, no eren l’invent d’un
ceramiste creatiu, sino els noms tradicionals que reben (rebien?) els
setze vents en el Port de Valéncia, i que pel seu interés relacione a continuació,
en el sentit de les agulles del rellonge:
ELS VENTS EN EL PORT DE VALÉNCIA
Direcció Nom del ventN NortNNE GregalNE AlbornésENE BocanaE LlevantESE Vent a la CreuSE XalocSSE GarbíS MigjornSSO CosterSO LlebeigOSO Vent de TerraO PonentONO Vent de DinsNO MestralNNO Tramontana
Estes denominacions han aplegat fins a hui, conservades de forma oral i
en idioma valencià pels usuaris tradicionals del Port de Valéncia (grauers i
cabanyalers sobre tot), junt en totes les seues característiques peculiars
associades, en funció de la seua direcció (vents forts, dèbils, humits, que
porten pluja, gelats o calents, propis de l’hivern o l’estiu...), com també, en
les consegüents discussions i polèmiques entre els entesos del tema –inherents
al ser humà, en esta i atres qüestions- sobre si un vent determinat era
Xaloc o Garbí, Mestral o Tramontana, o sobre cóm giraria el vent quan se fera
de nit, o al trencar l’alba...
Pero la realitat és que,
com tantes atres mostres de la cultura tradicional d’esta ciutat, eixes
denominacions sonores i vernàcules estan en trànsit de desaparició, simplement
perque els actuals mariners no les solen gastar, i perque l’importància de
determinar la direcció del vent decaigué notablement, sobre tot en embarcacions
d’una certa entitat, des del moment en que aparegué la navegació a motor, i més
tart el radar i el GPS.
Bo; i
una atra causa més. Una molt evident. Que cada volta el Port de Valéncia està
més tancat als seus usuaris tradicionals, als de tota la vida, i més
obert a gents i events que per massa coneguts no nomenaré ací.
Per eixemple, sorprén que a
estes altures de la correguda, els
peixcadors de canya hagen de manifestar-se per a suplicar que els deixen
peixcar a on ho han fet sempre (el problema real, segons les altes esferes, és
que “dan mala imagen”, i aixina me ho ha contat u dels que apareix en la foto,
familiar molt propenc).
"La rebelió dels
peixcadors", titulava el diari Levante del 1/11/2009. Foto de Marga Ferrer
És també significatiu que,
cinccents metros més al Nort, l’ex-Balneari de les Arenes, des dels seus
orígens obert a tots els valencians per a disfrutar de forma popular de la
nostra mar, haja segut substituït no fa molts anys per un hotel de cinc
estreles (¿per a ón s’entra a la famosa piscina, que dien que es mantindria
oberta al públic?), una volta privatisats els terrenys pel consistori.
Yo encara em vaig banyar en
les piscines de Les Arenes... Primer en la de chiquets, i després "en la que cobria"
Qué voleu que vos diga.
Igual soc molt maniàtic, o massa suspicaç, o molt nostàlgic, o massa fava, pero
són detalls, maneres de fer que em fan pensar que algú (be un
servidor, o be els nostres governants) es pergué un capítul de “Barrio Sésamo”:
el que explicava la diferència entre obrir i tancar.
Entre “obrir Valéncia al
mar”, i tancar-la en pany i forrellat, excepte per a uns pocs privilegiats.
Entre posar en valor la nostra tradició i la nostra personalitat (ni millor ni
pijor que les demés, pero nostra), com fan les ciutats cultes i conscients de
la seua història, o deixar-la desaparéixer (és una opció) per a, a partir del solar resultant,
crear-ne una nova, coenta, anodina i de baix perfil, que agrade només als que
tenen per costum ancestral bufar en caldo gelat.
Per si no m’explique be. I
que em perdone qui pense d’una atra manera, i qui li agrade més eixa Valéncia
que la que m'agrada a mi; ya sé que el temps corre en la meua contra, pero no
per això deixem d'estar en un país lliure.
¿Els més llests? Sense
dubte, els que disfruten de la festa. Sempre és aixina. Ya sabem que només
treballa el que no sap fer res millor.
Pero clar: mentres la festa
continue. I mentres els demés vullgam continuar pagant-los-la.
1 comentario:
Magnific tio.
Publicar un comentario